سن مانعی برای کاهش وزن از طریق تغییرات سبک زندگی نیست

20 نوامبر 2020- بر اساس مطالعه ی جدید محققان دانشگاه وارویک و بیمارستان های دانشگاه کاونتری و وارویک شایر(UHCW) NHS Trust، بیماران چاق بالای 60 سال می توانند وزن خود را همانند افراد جوان تر فقط با تغییر سبک زندگی، کاهش دهند و به کاهش وزنی معادل با افراد جوانتر دست یابند، بنابراین سن مانعی برای کاهش وزن نیست.

محققان امیدوارند که یافته های آنها به اصلاح تصورات غلط جامعه در مورد اثربخشی برنامه های کاهش وزن برای افراد مسن کمک کرده و همچنین باورهای نادرست در مورد مزایای بالقوه ی تلاش افراد مسن در کاهش وزن را از بین ببرد.

این یافته ها براساس تجزیه و تحلیل سوابق بیماران در بخش خدمات چاقی مستقر در بیمارستان بدست آمد و در مجلهClinical Endocrinology منتشر گردید.

این مطالعه ی گذشته نگر در موسسه ی مطالعه دیابت، غدد درون ریز و متابولیسم وارویک شایر(WISDEM)  درUHCW انجام شد. محققان به طور تصادفی 242 بیمار را که از سال 2005 تا 2016 در سرویس چاقی درWISDEM ، حضور داشتند، انتخاب کردند و دو گروه : افراد زیر 60 سال و افراد بین 60 تا 78 سال، را از نظر کاهش وزن در طول زمان با هم مقایسه کردند.

وزن همه ی بیماران قبل و بعد از مداخلات مربوط به سبک زندگی ، اندازه گیری شد و درصد کاهش وزن آنها در هر دو گروه محاسبه گردید. درصد کاهش وزن، این دو گروه از نظر آماری معادل هم بود، در حالی که افراد 60 سال به بالا به طور متوسط ​​7.3٪ از وزن بدن خود را از دست داده بودند، کاهش وزن افراد زیر 60 سال برابر با 6.9 درصد از وزن اولیه بود. هر دو گروه مدت زمان تقریبا مشابهی را در سرویس چاقی صرف کردند، این زمان برای افراد 60 سال به بالا به طور متوسط ​​33.6 ماه و برای افراد زیر 60 سال، 41.5 ماه بود.

در این برنامه که در بخش خدمات چاقی بیمارستان ارائه شد، تغییرات مبتنی بر سبک زندگی متناسب با شرایط هر بیمار اجرا گردید که بر تغییرات رژیم غذایی، حمایت روانی و تشویق به فعالیت بدنی متمرکز بود. اکثر بیماران مراجعه کننده به سرویس چاقی دارایBMI معمولا بالای 40 کیلوگرم بر مترمربع بودند.

بیش از پنجاه مورد از بیماریهای هم آیند مرتبط با چاقی می توانند با از دست دادن وزن کاهش یابند، از جمله دیابت، بیماری های روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب، آرتروز و سایر مشکلات مکانیکی. چاقی همچنین با افزایش مرگ و میر و رفاه ضعیف افراد در ارتباط است.

کاهش وزن در هر سنی مهم است، اما با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی بیشتر می شود. بسیاری از این موارد مشابه اثرات پیری است، بنابراین می توانید استدلال کنید که با افزایش سن تاثیرات مفید کاهش وزن بیشتر برجسته می شود و این چیزی است که باید از آن استقبال کنیم.

به دلایلی ممکن است افراد تصور کنند که تاثیرات کاهش وزن در افراد مسن از اهمیت چندانی برخوردار نیست. این موارد شامل یک دیدگاه "سن گرایانه" است که می گوید کاهش وزن برای افراد مسن مناسب نیست و باورهای غلط در مورد کاهش توانایی افراد مسن در کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش ورزش.

 افراد مسن ممکن است احساس کنند خدمات چاقی مستقر در بیمارستان برای آنها مناسب نیست. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و سیاست گذاران باید اهمیت کاهش وزن در افراد مسن چاق را برای حفظ سلامتی و تسهیل پیری سالم درک کنند. علاوه بر این، سن به خودی خود نباید در تصمیم گیری های بالینی در مورد اجرای مدیریت شیوه زندگی در افراد مسن سهیم باشد.

دکتر Thomas Barber، نویسنده اصلی این مقاله از دانشکده پزشکی وارویک، گفت: سن نباید مانعی برای مدیریت چاقی به روش تغییرات در سبک زندگی باشد. به جای ایجاد موانعی برای دسترسی افراد مسن به برنامه های کاهش وزن، باید به طور فعالانه این روند را تسهیل کنیم. در غیر این صورت ممکن است به دلیل غفلت بیشتر و به سبب باورهای غلط در مورد سن گرایی در جامعه، سلامت افراد مسن بیشتر به خطر بیافتد.

منبع:

Leyden, E., et al. (2020) Older age does not influence the success of weight loss through the implementation of lifestyle modification. Clinical Endocrinology. doi.org/10.1111/cen.14354.

https://www.news-medical.net/news/20201120/Age-is-no-barrier-to-losing-weight-study-shows.aspx